Digital brevlåda

Får du fakturor från Sunne kommun hem i din brevlåda? Ett tips är att göra som många andra och i stället skaffa en digital brevlåda med hjälp av din e-legitimation. Det innebär bara fördelar! Tveka inte, ta hjälp av vår IT-bibliotekarie om du tycker att det verkar svårt.

Tänk dig brev, fakturor, kvitton och uppladdningar samlat i samma app. Enkelt, gratis, säkert och snällt mot miljön. Det enda du behöver för att skaffa en privat digital brevlåda är e-legitimation som du får via din bank.

När du skaffat en digital brevlåda är det möjligt för dig att få post och dina fakturor direkt till den i stället för din fysiska brevlåda.

Ordning och reda

En digital brevlåda gör att mycket fungerar av sig själv. Den hjälper dig hålla ordning. Till den kan du, utöver det vi redan nämnt, exempelvis få rekommenderade brev, vårdkallelser, lönebesked, försäkringsbrev och information från banken.

– Det finns enkla digitala alternativ att ta emot och betala fakturor på idag. Det är miljövänligt och ekonomiskt både för kommunen och dig som enskild. Kommunen sparar arbets- och portokostnader och du själv får alla dina fakturor samlade på en plats. Det sparar tid för dig och du riskerar inte att missa en betalning med påminnelseavgift som följd, säger Linn Sohl, ekonomichef på Sunne kommun.

Exempel på hur digitala brevlådor som Kivra och Min Myndighetspost hjälper till:

  • Du kommer alltid åt dina viktigheter
    Oavsett var du är, när som helst - bara några klick bort.

  • Du får en trygg plats
    Den digitala postlådan är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll.

  • Du bidrar till en bättre miljö
    Varje dokument gör skillnad, kommunen sparar arbets- och portokostnader. Med en digital brevlåda gör du en insats för miljön och sparar träd, minskar koldioxidutsläpp och skapar en mer hållbar värld.

Be om hjälp

Tycker du att det verkar svårt? Ta kontakt med IT-bibliotekarien på Sunne bibliotek som hjälper dig, e-post till sanna.ryberg@sunne.se eller telefon 0565-161 66.

Välj brevlåda 

Det finns tre digitala brevlådor att välja på. Välj den som passar dig bäst.

När du skaffar en digital brevlåda behöver du godkänna villkoren för den brevlåda du valt. Du behöver också godkänna användarvillkoren för Mina meddelanden som gör att du kan ta emot post digitalt från myndigheter, kommuner och regioner. Information finns i länkarna ovan.

Elektronisk faktura

Elektronisk faktura (E-faktura) är ett bekvämt sätt att betala fakturor på. Kontakta din bank så får du hjälp. Tjänsten är gratis. Elektronisk faktura innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura som du kontrollerar och sedan godkänner för betalning.