Avgifter inom vatten och avlopp
Rutiner för fakturering
Du faktureras varannan månad eller en gång per år. Fakturor kommer i februari, april, juni, augusti, oktober och december. De som har faktura en gång om året får sin faktura i oktober. Slamtömning faktureras på närmsta faktura efter tömning.
Anläggningsavgifter
En anläggningsavgift tas ut för att ansluta ditt avlopp till det kommunala nätet. När fastigheten är ansluten, besiktigad och godkänd tas en brukningsavgift ut.
Avgift betalas för vattenförsörjning och spillvatten. Inom detaljplanerat område ska även avgift för dagvatten från den egna fastigheten och från gatan eller andra allmänna områden betalas.
Brukningsavgifter
Din faktura (brukningsavgiften) består av en fast del och av en rörlig del. Den rörliga delen utgår ifrån vattenförbrukningen och dina uppgifter från mätarställningen fungerar som underlag för faktureringen.
Vill du hellre ha din pappersfaktura som e-faktura eller autogiro?
E-faktura
Anmäler du via din internetbank. Har du en digital brevlåda, så som Kivra, får du din faktura dit om du inte valt e-faktura från Sunne kommun.
Autogiro
Du ansöker om autogiro via vår e-tjänst, länken hittar du högre upp på den här sidan – den gula knappen.
Blanketter för autogiro:
Kommunala föreskrifter om användningen av den allmänna VA-anläggningen (KFVA)
KFVA är kommunens regelverk över hur fastighetsägare och kommunen får använda det gemensamma vatten- och avloppssystemet. Med syfte att skydda och säkra kommunens VA-system, för människors hälsa och för miljön.
Det ersätter det äldre begreppet och dokumentet ABVA (Allmänna bestämmelser för brukande av den allmänna vatten- och avloppsanläggningen).
Ta del av KFVA för Sunne kommun