Förebyggande insatser fokus i nya socialtjänstlagen

Publicerad: 07 augusti 2025
Sedan 1 juli 2025 har Sverige en ny socialtjänstlag som bygger på behov som finns i dagens samhälle. Den gäller hela kommunen, ersätter den tidigare lagen från 1982, och ska göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig, jämställd och kunskapsbaserad.

Därför behövs en ny lag

Samhället har förändrats och allt fler behöver stöd i olika skeden av livet. Invånare förväntar sig tydliga och enkla kontaktvägar, att få hjälp i tid och mötas med respekt och förståelse.

Fler barn och unga behöver stöd, äldre lever längre, och psykisk ohälsa har ökat. Därför ska socialtjänsten jobba mer förebyggande, bli lättare att nå och mer samordnad.

– En av de största förändringarna är att ansvaret för att planera stödinsatser nu ligger på hela kommunen. Socialtjänst, skola, förskola, fritid, samhällsplanering, kultur och äldreomsorg ska samarbeta mer för att möta människors behov. Att skapa enklare kontaktvägar för Sunneborna står högt på agendan, säger Niklas Jensen, socialchef i Sunne kommun.

Förändringen sker stegvis

Den nya lagen är beslutad i riksdagen och trädde i kraft den 1 juli 2025 – men allt förändras inte över en natt. Kommunernas ansvar är att införa förändringarna på ett sätt som fungerar lokalt.

I Sunne kommun kommer du som invånare stegvis märka att kontaktvägar blir enklare och att det blir fler samordnade insatser.

 

Utgår från fem principer

  1. Förebyggande arbete
    Hjälp ska kunna ges tidigt – innan problem blir stora.
  2. Lätt tillgänglig 
    Det ska vara enkelt att hitta rätt kontaktväg och få stöd.
  3. Planering för hela kommunen
    Hela kommunen får ett tydligare ansvar att planera sociala insatser tillsammans – för alla invånare.
  4. Kunskapsbaserat arbete
    Insatser ska vila på vetenskap och erfarenhet.
  5. Insatser utan behovsprövning
    Viss hjälp ska kunna ges utan att man först behöver ansöka.

Vad innebär nya lagen för dig som invånare?

Lagen handlar om att hjälpa i tid på ett sätt som håller över tid.

  • det ska bli enklare att få rådgivning eller stöd, även utan formell ansökan
  • det ska bli tydligare vem du ska kontakta och hur du gör det
  • olika delar av kommunen samarbetar bättre
  • kommunen ska planera insatser för hela befolkningen
  • du ska få ett ännu tryggare bemötande.
Stöd och omsorg