Svenskt näringsliv besökte höstens första företagsfrukost i Sunne

Publicerad: 30 september 2025
Mötesplats näringsliv i Sunne samlade cirka 60 personer på Selma spa för en höststart med nätverkande och energi! Anna Hedberg, ansvarig för Svenskt näringslivs regionverksamhet i Värmland, var på plats och presenterade den senaste undersökningen om det lokala företagsklimatet i Sunne.

Så svarade Sunnes företagare i enkäten

Svenskt Näringsliv skickar årligen ut en enkät om det lokala näringslivet till företagare runt om i landet. 106 Sunneföretagare har svarat i årets undersökning där Sunne hamnar på plats 68 av 290. 58% av de svarande tycker att företagsklimatet är bra.

2024 var Sunne årets raket i Svenskt näringslivs undersökning, då Sunnes lokala företagsklimat placerades på plats 45. Årets placering, 68, blir därför en tillbakagång. I det sammanfattande omdömet får Sunne ett högre betyg än genomsnittet i Sverige.

– Årets placering handlar mer om att andra kommuner sprungit förbi er, och därmed tappar Sunne från föregående år, säger Anna Hedberg från Svenskt Näringsliv. 

Anna lyfter dialogen, ett stabilt politiskt ledarskap och tillämpning av lagar och regler som några av framgångsfaktorerna bland de inkomna svaren i enkäten.

Dialog och bemötande får bra betyg

På frågor som rör kommunens myndighetsutövning ger Sunnes företagare gott betyg, där Sunne får över medel på alla sju frågor. Sunne förbättrar också resultatet på tre av dessa – kommunens service och bemötande, förståelse för verksamheten och hur lätt det är att komma i kontakt med handläggare.

På frågan om kommunens information till företagen hamnar Sunne på samma plats som medelvärdet för hela Sverige, 3,07, vilket är en nedgående trend från tidigare år.

– Vi är glada över att företagarna i Sunne uppskattar dialogen och bemötandet, men vi ser också att det finns områden där vi kan utvecklas ytterligare. För att få en ännu bredare bild kommer vi genomföra ytterligare en undersökning som kompletterar Svenskt näringslivs. Tillsammans ger de oss värdefulla verktyg som kan stötta och vägleda oss i det fortsatta arbetet, säger Lina Björk, näringslivsutvecklare på Sunne kommun.

Även attityder till företagare, både från tjänstepersoner och kommunpolitiker till företagande, ökar från föregående år.

Förbättringspunkter

När Sunneföretagarna svarar på vilka områden som de vill ska prioriteras toppar förbättring av det lokala vägnätet listan. Följt av önskemål om ännu bätre dialog och förståelse samt att det ska vara enklare att delta i upphandlingar.

– Att vi hamnar på plats 68 i Svenskt Näringslivs ranking är en viktig signal. Vi har tappat från plats 45, och särskilt betygen för kommunens information till företag och upphandling har sjunkit. Samtidigt ser vi positiva tendenser i attityder från både politiker och tjänstepersoner, samt ett stärkt samarbete mellan skolan och det lokala näringslivet. Vi tar till oss kritiken och ser det som en möjlighet att förbättra vår kommunikation, förenkla upphandlingsprocesserna och fortsätta bygga ett företagsklimat som stärker Sunnes attraktionskraft, säger Per Branzén samhällsbyggnadschef i Sunne kommun.

Jobb och företagande